Amikor a gyermeked jó jegyet kap a dolgozatára, erős a kísértés, hogy áradozni kezdjünk, milyen okos is ő: Ügyes voltál, hiába, egy kis zseni vagy! A gond csak az, hogy pszichológiai kutatások bizonyítják, ez a legrosszabb, amit csak tehetünk. Carol Dweck amerikai oktatáspszichológus adta ki azt a világhírű tanulmányt, amely megmutatta, hogy azok a gyermekek, akiket megdicsértek, hogy milyen remekül teljesítenek matekból, később sokkal feszültebbek lettek, és romlott a teljesítményük, amikor a feladatok nehezebbé váltak. Mivel amikor helyes válaszokat adtak, okosnak kiáltották ki őket, abban a pillanatban, hogy egy feladat keményebb diónak bizonyult, azonnal azt hitték, talán az okosságuk tűnt el, és ez ellen nem tehetnek semmit. Dweck úgy találta, hogy egyetlen dolgot érdemes megdícsérni: ez pedig az erőfeszítés: Ügyes voltál, keményen megdolgoztál ezekkel a feladatokkal. Ha az erőfeszítést dícsérjük és díjazzuk, akkor a gyermek úgy fogja érezni: érdemes keményen dolgozni, akkor is, ha az eredmény nem a legkiválóbb. Ezek a gyerekek valószínűleg legközelebb is keményen nekifeszülnek majd.
Forrás: Rob Eastway és Mike Askew: Matek mindenhol c. könyv, Hogyan beszéljünk a matekról? c. fejezet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése